Studiebesök

En dag på Bomben


Det är tisdag eftermiddag en vanlig skoldag. I lokhallen låter det av de stora kranarna i taket, som har kraft att lyfta flera tåg samtidigt. Idag är vi på studiebesök hos Bombardiers lokverkstad.

Text: Jonathan Andersson och Jonathan Eek

Foto: Lisa Sjöstrand

Ute är det vackert väder, men vi följer vår guide in i den enorma lokhallen där det luktar som en blandning mellan däck och svett. Guiden i fråga heter Tommy Keijser och är utbildad svetsare här på Bombardier. Tommy är en av 65 400 anställda på Bombardier som finns i 23 länder.

 
Många kopparstölder

På senare tid har vi läst om många kopparstölder, bland annat från tåg, och nog finns det koppar allt,
 ”bara i loket finns det 3km kablar.” säger Tommy, ”För att förebygga stölder och klotter håller vi på att bygga elstängsel runt hela anläggningen.”fortsätter han.

Stora i Sverige

Bombardier bygger de flesta tåg vi åker i Sverige bl. a. Regina, X2000, de nya SJ3000 och tågen som går över Öresundsbron.

På vägen hem funderar jag på om det inte varit en ganska bra dag trots allt!


                    

  Studiebesök på Bombardier

Tisdagen den 27/3 cyklade vi klass 6c på Viksängsskolan till Bombardier Lokverkstad utanför Västerås.

 När vi var framme kom Tommy Keijser fram och hälsade oss välkomna och ledde oss in i deras fikarum. Vi delades in i två grupper som senare fick gå in en grupp i taget i den stora Lokverkstaden. Vi fick se hur man byggde lok och fakta om hur man byggde lok. När vi kom in i lokverkstad fick vi se ett lok som hette Green Cargo. De håll på att reparera det.                                           
-Tommy Keijser sa, att i Green Cargo loket fanns det 3 kilometer kabel

              Provhallen

 Vi fick lära oss att de testade tågen i Lokverkstaden. De hade testat SJ 3000, Öresundståget och X 2000. Ett tåg kostar runt 200 miljoner svenska kronor. I Stockholm klottras det mycket utav ungdomar det är därför biljetterna blir dyrare och dyrare. När de får in ett lok tar det ca 2 månader att reparera det. Det har inga bromsar i ett tåg som bilen har
utan det har luftrör, så när luften tar slut så bromsar tåget.                                                                                                                                                           – I varje lok och tågvagn finns det ett elskåp som alla sladdar leder till, berättade Tommy Keijser. I fika rummet drack vi O`BOY och spelade Wordfeud.
  Det var intressant och trevligt, sa Linnea Angelini.


Text: Albin Nehrman och Victor Nordström

Bild: Lisa sjöstrand












På besök i Bombadier lokverkstad



Det är tisdag eftermiddag och Bombadiers lokverkstad har besök av klass 6C från Viksängskolan. Klassen är här på studiebesök för att se hur man lagar och renoverar tåg/lok. Deras lärare, Lisa Sjöstrand, berättar för oss att de har arbetat med ett järnvägstema i klassen.

Klassen guide heter Tommy Keijser och berättar bland annat om arbetsmiljön och en hållbar utveckling inom tågbranschen.

-En hållbar utveckling är viktig för oss här på Bombadier, säger Tommy.

Vi kommer in i provhallen för loken. Har låter det mycket, och kontrollen av ett nytt Öresundståg, från Tyskland, är i full gång. Inne i tåget sitter några kontrollanter och kollar så att elektriciteten och stolarna fungerar som dom ska. Ett väldigt härligt jobb tycker vi.



Farlig elektricitet på arbetsplatsen

Här på Bombadiers lokverkstad är elektriciteten hög och farlig. Om man rör vid en strömkabel den så säger det  ”BOOM” och sedan är det bara aska kvar av personen. På grund av detta är också säkerheten hög.

Tommy berättar för oss att här i Sverige så går tågen på 16000V (volt) och i Danmark går dom på 25000V. så tågen som passerar Öresundsbron måste kunna köra på både 16000V och 25000V.

Vi spanar in ett Öresundståg!



På vägen hem…

Vid 15.00 tiden börjar vi att gå mot våra cyklar för att cykla hem. Alla verkar vara nöjda med besöket och har fått lära sig något nytt.



Text: Rebecca Mörtstrand och Signe Birath

__________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar