Det är tisdag
eftermiddag en vanlig skoldag. I lokhallen låter det av de stora kranarna i
taket, som har kraft att lyfta flera tåg samtidigt. Idag är vi på studiebesök
hos Bombardiers lokverkstad.
Text: Jonathan Andersson och Jonathan Eek
Foto: Lisa Sjöstrand
Ute är det
vackert väder, men vi följer vår guide in i den enorma lokhallen där det luktar
som en blandning mellan däck och svett. Guiden i fråga heter Tommy Keijser och
är utbildad svetsare här på Bombardier. Tommy är en av 65 400 anställda på
Bombardier som finns i 23 länder.
På senare
tid har vi läst om många kopparstölder, bland annat från tåg, och nog finns det
koppar allt,
”bara i loket finns det 3km kablar.” säger
Tommy, ”För att förebygga stölder och klotter håller vi på att bygga elstängsel
runt hela anläggningen.”fortsätter
han.
Stora i Sverige
Bombardier
bygger de flesta tåg vi åker i Sverige bl. a. Regina, X2000, de nya SJ3000 och
tågen som går över Öresundsbron.
På vägen hem
funderar jag på om det inte varit en ganska bra dag trots allt!
Studiebesök på Bombardier
Tisdagen den 27/3 cyklade vi klass 6c på Viksängsskolan till Bombardier Lokverkstad utanför Västerås.
När vi var framme kom Tommy Keijser fram och hälsade oss välkomna och ledde oss in i deras fikarum. Vi delades in i två grupper som senare fick gå in en grupp i taget i den stora Lokverkstaden. Vi fick se hur man byggde lok och fakta om hur man byggde lok. När vi kom in i lokverkstad fick vi se ett lok som hette Green Cargo. De håll på att reparera det.
-Tommy Keijser sa, att i Green Cargo loket fanns det 3 kilometer kabel
Vi fick lära oss att de testade tågen i Lokverkstaden. De hade testat SJ 3000, Öresundståget och X 2000. Ett tåg kostar runt 200 miljoner svenska kronor. I Stockholm klottras det mycket utav ungdomar det är därför biljetterna blir dyrare och dyrare. När de får in ett lok tar det ca 2 månader att reparera det. Det har inga bromsar i ett tåg som bilen har
Studiebesök på Bombardier
Tisdagen den 27/3 cyklade vi klass 6c på Viksängsskolan till Bombardier Lokverkstad utanför Västerås.
När vi var framme kom Tommy Keijser fram och hälsade oss välkomna och ledde oss in i deras fikarum. Vi delades in i två grupper som senare fick gå in en grupp i taget i den stora Lokverkstaden. Vi fick se hur man byggde lok och fakta om hur man byggde lok. När vi kom in i lokverkstad fick vi se ett lok som hette Green Cargo. De håll på att reparera det.
-Tommy Keijser sa, att i Green Cargo loket fanns det 3 kilometer kabel
Provhallen
Vi fick lära oss att de testade tågen i Lokverkstaden. De hade testat SJ 3000, Öresundståget och X 2000. Ett tåg kostar runt 200 miljoner svenska kronor. I Stockholm klottras det mycket utav ungdomar det är därför biljetterna blir dyrare och dyrare. När de får in ett lok tar det ca 2 månader att reparera det. Det har inga bromsar i ett tåg som bilen har
utan det har luftrör, så när luften
tar slut så bromsar tåget. – I varje lok och tågvagn finns det ett elskåp
som alla sladdar leder till, berättade Tommy Keijser. I fika rummet drack vi
O`BOY och spelade Wordfeud.
– Det var intressant och trevligt, sa Linnea Angelini.
– Det var intressant och trevligt, sa Linnea Angelini.
Text: Albin Nehrman och Victor
Nordström
Bild: Lisa sjöstrand
På besök i Bombadier
lokverkstad
Klassen
guide heter Tommy Keijser och berättar bland annat om arbetsmiljön och en
hållbar utveckling inom tågbranschen.
-En hållbar
utveckling är viktig för oss här på Bombadier, säger Tommy.
Vi kommer in
i provhallen för loken. Har låter det mycket, och kontrollen av ett nytt
Öresundståg, från Tyskland, är i full gång. Inne i tåget sitter några
kontrollanter och kollar så att elektriciteten och stolarna fungerar som dom
ska. Ett väldigt härligt jobb tycker vi.
Farlig elektricitet på arbetsplatsen
Här på
Bombadiers lokverkstad är elektriciteten hög och farlig. Om man rör vid en
strömkabel den så säger det ”BOOM” och
sedan är det bara aska kvar av personen. På grund av detta är också säkerheten
hög.
Tommy
berättar för oss att här i Sverige så går tågen på 16000V (volt) och i Danmark
går dom på 25000V. så tågen som passerar Öresundsbron måste kunna köra på både
16000V och 25000V.
Vi spanar
in ett Öresundståg!
På vägen hem…
Vid 15.00 tiden
börjar vi att gå mot våra cyklar för att cykla hem. Alla verkar vara nöjda med
besöket och har fått lära sig något nytt.
Text:
Rebecca Mörtstrand och Signe Birath
__________________________________




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar